Spamfilter installeren

Heb je het echt helemaal gehad met de spams die je voortdurend in je mailbox ziet? Je wilt vast wel veilig op je computer kunnen werken en e-mailen zonder dat je hiermee te maken krijgt. De spamfilter herkent spam en verwijderd deze hierna uit je e-mail. Hier volgen een aantal tips en informatie over de beste spamfilter software die je gratis kunt downloaden.

Beste spamfilters:

POPfile
Dit is een gratis spamfilter programma voor Windows en Mac en werkt als proxy tussen je e-mail client en de e-mail server, ook wel POP3 genoemd. Het is een krachtige programma, maar niet eenvoudig te installeren. Dit programma is erg uitgebreid en dus vooral geschikt voor gebruikers die veel e-mails ontvangen.

Wat doet het?
Omdat POPfile de onderwerpregel van binnenkomende e-mails aanpast kun je je e-mail client zo instellen dat je e-mail gesorteerd wordt op basis van deze onderwerpsregel. Tijdens het gebruik van POPfile wordt het steeds beter in het herkennen van een spam en deelt je e-mail automatisch in de geselecteerde categorieën.

De eigenschappen:

  • Beschikbaar voor Windows en Mac
  • Instellingen wijzigen via HTML gebruikersomgeving
  • Open source
  • Spamfilter
  • Gebruikt Bayesiaans filter

Spamfighter
Dit is een sterke spamfilter en door een grote hoeveelheid mensen aanbevolen. Spamfighter beschermt al je e-mailaccounts op je pc. Je kunt ook gemakkelijk spam rapporteren en is geschikt voor Windows 2000, Windows XP, Vista en Windows 7.

Wat doet het?
Alle binnenkomende mail wordt meteen gescand en eventueel in een spammap gedumpt. E-mails die door anderen als spam wordt geselecteerd, wordt bij iedereen verwijderd. Ook is het mogelijk om specifieke afzenders te blokkeren of onbekende mails te negeren.

De eigenschappen:

  • 10  MB schijfruimte
  • Minimaal 128 MB geheugen
  • Geschikt voor Windows 2000, XP, Vista of Windows 7
  • Automatisch beheer White list
  • Interface in verschillende talen
  • Blacklist-domeinen en e-mails
  • Automatische ‘goedgekeurde mail’ bescherming, dus geen verloren mails.

MailWasherFree
Meer dan acht miljoen mensen gebruiken MailWasher als hun spamfilter. Deze software controleert op de meest simpele manier je e-mails op spam. Het is gratis te gebruiken en werkt met Outlook, Outlook Express, Incredimail, Thunderbird, Windows Mail, GMail , Hotmail en elke andere e-mailprogramma.

Wat doet het?
Verwijderd ongewenste e-mailen, je kunt zien van wie de e-mail afkomstig is, en je geeft zelf toestemming of je het wil houden of niet. Verder kan je ook meteen zien wat een span is vanwege de rode markering, en je goede e-mails is gemarkeerd in een groene kleur voor snelle analyse. Dit zijn dan nog een paar van de meeste handige dingen van MailWasherFree. Kijk voor meer informatie op de website.

Eigenschappen:

  • Heeft een prullenbak waar je onbewust verwijderde e-mails kunt terugzetten naar je email account.
  • Effectieve anti-spam tools
  • Opmaken van interface
  • Automatische updates
  • Automatische delete spam
  • Voorbeeld emails op de server

 Natuurlijk is het ook handig om een paar dingen te weten om spams te voorkomen.

Tips!

  1. Zet je spamfilter aan: dit moet je soms wel aanzetten in de intsellingen vanje internet abonnement.
  2. Stuur geen kettingbrieven door: reageer niet op e-mails met prijsvragen, waarin je gevraagd wordt om een bericht door te sturen. Hiermee erzamelen ze e-mailadressen.
  3. Stuur geen ‘out of office’ berichten
  4. Reageer niet op spam
  5. Installeer extra spamfilters
  6. Klacht indienen: het is verboden om een spam te versturen. Je klacht kun je indienen bij spamklacht.nl.

 Kijk ook op Pepermunt.net voor meer goede spamfilters met uitleg.

E-mail alias aanmaken

E-mail aliassen zijn niets meer dan een extra e-mailadres voor een bestaande e-mailaccount.  Heb je dus een extra e-mailadres nodig? In Gmail en ook in Hotmail kun je zo veel mogelijk aliassen maken als je wilt. Hier vind je informatie over hoe het werkt, wat de voordelen zijn van aliassen, hoe je het aanmaakt en wat beter is.

Tip: in Hosting Manager kun je een onbeperkt aantal e-mail adressen aanmaken. Klik op de link voor meer informatie over Hosting Manager.

Hoe werkt het?

Ontvangen: elke keer wanneer een mail wordt gestuurd naar een e-mailalias, komt de mail automatisch terecht in de inbox van het mailadres. E-mail komt dus terecht in het postvak van je bestaande e-mailaccount. Daarom hoef je geen nieuwe accounts aan te maken.

Voorbeeld: stel, je e-mailadres is boom23@gmail.com 

Indien je ergens de e-mailadres opgeeft kun je er iets aan toevoegen zoals: boom23wereld@gmail.com. Je zet er gewoon heel eenvoudig iets achter. Alles die je binnenkrijgt wordt naar dit e-mailadres gestuurd en komt dus in je inbox terecht.

Versturen: je kunt een e-mail sturen met als afzender van je e-mailalias. De ontvanger krijgt dan dus boodschap van boom23@gmail.com in plaats van boom23wereld@gmail.com.

Voordelen van aliassen

  • Mail is beter te organiseren, door de post op een alias in een aparte map te laten plaatsen.
  • Indien je bij een registratie een alias gebruikt kun je zien of er spam wordt gestuurd via een bepaalde website.
  • Het is mogelijk om meerdere accounts aan te maken bij dezelfde website.

Hoe maak je alias aan in Gmail?

Een makkelijke manier om een alias voor je gmail account te maken is in je bestaande adres een extra punt of plusje te zetten. In verband met spam kun je toch snel een alias aanmaken. Daarna kun je op het inkomende mailadres een filter maken. Ook kun je de extensie @googlemail.com gebruiken. Deze extensie wordt als een ander adres gezien dan de @gmail.com extensie en verdubbelt je aliassen en filtermogelijkheden.

Hoe maak je alias aan in Hotmail?

Alias maken in Hotmail is niet zo ingewikkeld. Je hoeft maar een paar eenvoudige stappen te volgen:  

  1. Open eerst je Hotmail en ga links met je muis over ‘Postvak In’ en klik daarna op het ‘wiel’.
  2. Klik op ‘Een Hotmail alias aanmaken’ en vul een naam in klik vervolgens op ‘Alias maken’.
  3. Nu verschijnt er een venster waarin gevraagd wordt of je de post op de alias in een aparte map wil ontvangen. Ook kan je kiezen voor je Inbox, dan komen de mails daarin.
  4. Klik op ‘Gereed’ en je bent klaar.

Catch-all mailadres

Je kunt aan één gebruiker een zogenaamde ‘catch-all adres’ toekennen. Dat wil zeggen dat alle mailberichten die niet bij de andere gebruikers terechtkomen, automatisch door de gebruiker ontvangen wordt.

Wat is beter alias of adres?

In het geval dat je met meerdere mensen werkt, is het handig om met meerdere POP3 mailadressen te werken. Zo kan elke medewerker de e-mail voor een (aantal) aliassen ophalen, zonder in elkaars e-mail te kijken. 

 

 

E-mail blokkeren

Word je lastiggevallen door iemand via mail en wil je hem/haar blokkeren? Dit is best irritant en je wilt er dus zo snel mogelijk van af.  Dit is niet moeilijk, je hoeft enkel een paar stappen te volgen en het is zo gedaan!

Natuurlijk gebruikt niet iedereen dezelfde mailbox, hieronder informatie voor verschillende gebruikers:

Hotmail

  1. Open hotmail.com, log in en kies de e-mailadres die je wilt blokkeren.
  2. Druk op ‘Alles van deze afzender verwijderen’ in het venster.
  3. Er verschijnt nu een venster op het scherm.
  4. Vink ‘Berichten in de toekomst blokkeren’ aan.
  5. Tot slot verwijder je alles.

Gmail

  1. Open Gmail en log in en kies de e-mailadres die je wilt blokkeren.
  2. Klik vervolgens op ‘Meer’ en ‘Berichten zoals deze filteren’.
  3. Daarna klik je op ‘Verwijderen’ en maak je de filter.
  4. Nu zullen de mails van deze persoon automatisch verwijderd worden.

Windows Mail & Outlook

  1. Open je Windows Mail of Outlook.
  2. Open je Postvak in en klik met je rechtermuisknop op de e-mailadres die je wilt blokkeren.
  3. Kies daarna ‘Ongewenste e-mail’ en ‘Afzender toevoegen aan een lijst met geblokkeerde afzenders’. Klik hierna op ‘Ok’.
  4. Je zult de e-mails van deze persoon niet meer zien, omdat ze automatisch worden verwijderd.

Werkt dit niet, dan is er een andere oplossing:

  1. Ga naar ‘Extra’ en kies ‘Opties voor ongewenste mail’.
  2. Vervolgens ga je naar de tabblad ‘Veilige afzenders’,
  3. Verwijder de persoon die je niet wilt hebben en klik op ‘OK’.

Outlook Express

  1. Log in en kies de ongewenste e-mailadres.
  2. Vervolgens klik je op ‘Bericht’.
  3. Druk daarna op ‘Afzender blokkeren’ en op ‘OK’.

In Outlook kun je ook ongewenste berichten uit bepaalde landen of regio’s blokkeren:

  1. Druk op ‘Start’ op het tabblad, kies de groep ‘Verwijderen op ongewenste e-mail’ en klik daarna op ‘Opties voor ongewenste mail’.
  2. Klik daarna op ‘Internationaal’ op ‘lijst met geblokkeerde topniveaudomeinen’.
  3. Kies hier welke land of regio je wilt blokkeren of klik op ‘Alles selecteren’.
  4. Druk daarna tweemaail op ‘Ok’.

Vertrouwde namen toevoegen

Wil je ook vertrouwde namen toevoegen aan de lijst met veilige afzenders? Volg dan deze stappen:

  1. Kies ‘Start’ op het tabblad onder ‘Verwijderen’ op ‘Ongewenste mail’. En klik hierna op ‘Opties voor ongewenste mail’.
  2. Hier heb je twee opties:
    – Indien je veilige afzenders wilt toevoegen, kies je ‘Veilige afzenders’ op ‘Toevoegen’.
    – Indien je veilige geadresseerden wilt toevoegen, klik je op ‘Veilige geadresseerden’ op ‘Toevoegen’.
  3. Je zult nu een venster zien met daarin een vakje. Typ de adres of naam die je wilt toevoegen.
  4. Tot slot druk je op ‘Ok’ en herhaal je dit voor elke keer als je wilt toevoegen.

OS X Mail retour sturen

  1. Open je mail en selecteer je ongewenste e-mail.
  2. Kies daarna ‘Bericht’ en ‘Retour’.

 

 

E-mail afschermen

Wil je bij het sturen van een e-mail aan meerdere mensen afschermen, omdat je niet wil dat ze elkaars e-mailadres zien? Dat is makkelijk op te lossen, je hoeft alleen maar gebruik te maken van het BBC veld en het is gedaan! Ook wordt hier uitgelegd hoe je e-mail sneller kunt ophalen en hoe je geblokkeerde bijlagen kunt openen.

Windows Mail en Outlook

  1. Open het mailprogramma en maak een nieuwe mail aan.
  2. Kies vervolgens bij ‘Aan:’ je naam, anderen zien dit adres wel.
  3. Klik dan op ‘CC:’ en kies de adressen naar wie je wil mailen en klik dan op ‘BBC’.
  4. Nu zijn de e-mailadressen niet zichtbaar voor andere geadresseerde personen.

Gmail

  1. Open het mailprogramma Gmail en klik op ‘Opstellen’.
  2. Voeg je e-mailadres toe in het veld ‘Aan:’ en klik daarna op ‘Bcc: toevoegen’.
  3. Kies vervolgens de e-mailadressen waar je de e-mail naartoe wil sturen.
  4. Nu zijn de e-mailadressen niet zichtbaar voor de geadresseerde personen.

E-mail snel ophalen

Windows Mail en Outlook Express

  1. Open het mailprogramma en klik in het menu op ‘Extra’ en kies dan ‘Opties’.
  2. Ga vervolgens naar het tabblad ‘Algmeen’ en zet een vinkje bij: Elke… minuten op nieuwe berichten controleren.’
  3. Kies nu hoeveel minuten je wil.
  4. Klik daarna op ‘OK’, nu zou het moeten lukken.

Outlook

Indien het automatisch ophalen niet goed werkt, voer dan de volgende stappen uit:

  1. Open Outlook en klik in het menu op ‘Extra’ en daarna op ‘Opties’.
  2. Ga dan naar het tabblad ‘E-mailinstellingen’ en klik op ‘Verzenden/ontvangen’.
  3. Vink vervolgens ‘Mijn lokale netwerkverbindingen elke … minuten controleren op e-mail’ aan.
  4. Verander nu het aantal minuten naar wens.
  5. Klik nu op ‘OK’, nu zou het moeten lukken. 

Geblokkeerde bijlagen openen

Soms kunnen de ontvangen bijlagen geblokkeerd worden en kan je het niet openen. Dit komt doordat de bestanden virussen kunnen bevatten, de veiligheidsfilter blokkeert ze dan automatisch. Toch kun je dit eenvoudig oplossen.

Windows Mail

  1. Open Windows Mail en ga naar ‘Extra’ klik daarna op ‘Opties’.
  2. Ga naar het tabblad ‘Beveiliging’ en haal het vinkje weg bij ‘Opslaan of openen van bijlagen die mogelijk een virus bevatten niet toestaan’.
  3. Klik dan op ‘OK’.
  4. Open nu het bericht met de bijlage opnieuw en kijk of het is gelukt.

Outlook Express

Hier werkt het nog makkelijker: Klik op ‘Doorsturen’ en sla daarna de bijlage op.

Outlook

Hier heb je keuze uit twee manieren: je kunt een plugin gebruiken die je geblokkeerde bestanden opent of via Windows registery opheffen.

1. Attachment Options

Deze plugin kun je gebruike voor Outlook 2000/2002/2003/2007 en SP3. Nadat je het programma hebt geïnstalleerd kun je in Outlook een tabblad vinden met de beschrijving ‘Attachement Security & Options’ onder ‘Extra’ en ‘Opties’. Hier kun je kiezen welke extensies je wilt openen. Houdt er wel rekening mee dat het alleen werkt als Outlook opnieuw is gestart’.

2. Windows registery

Let op: doe dit alleen als je er ervaring mee hebt, als het fout gaat kan je de pc niet meer gebruiken.

  1. Open Outlook en ga naar ‘Start’ klik daarna op ‘Uitvoeren’.
  2. Typ nu: regedit en klik op ‘OK’.
  3. Zoek vervolgens de regel: HKEY_CURRENT_USERS\Software\Microsoft\Office\10.0\Outlook\Security
  4. Klik daarna met je rechtmuisknop in het veld en kies ‘Nieuw’ en ‘Tekenreekswaarde’.
  5. Klik daarna op de nieuwe tekenreekswaarde en noem het: Level1Remove.
  6. Typ dan bij ‘Waardegegevens’ de extensie die je wilt openen (.exe).
  7. Sluit regedit af.

 

Hotmail gehackt

De kans is groot dat je hotmail wordt geblokkeerd wanneer er via je account spam wordt verstuurd naar  mensen in je adressenlijst.  Nu is de vraag wat je er aan kunt doen en hoe je deze problemen met spam en hacken kunt voorkomen.

Hotmail is geblokkeerd, hoe komt dit?

  1. De hackers hebben op een bepaalde manier je e-mail onder controle. Dit zal er toe leiden dat er via jouw account spam naar je contactpersonen wordt gestuurd. Dit kunnen afbeeldingen, links, reclame etc. zijn. Je e-mail provider merkt dat er van jouw account spam wordt verstuurd en besluit bijvoorbeeld het Windows Live team je account te blokkeren. Dit kan je oplossen door te bewijzen dat jij de eigenaar bent van het account.
  2. Te vaak proberen inloggen zonder hier succesvol mee te zijn. Dit kan jijzelf zijn of misschien wel iemand anders.

Tips

Je hebt een aantal opties die je kunt gebruiken, maar deze werken niet allemaal even goed. In contact komen met de Microsoft Service is ook mogelijk, maar niet bepaald makkelijk.
  • Wachtwoord veranderen: als je voordat je Hotmail geblokkeerd werd al je gegevens hebt doorgegeven, zou deze optie moeten werken. Indien je een tweede e-mailadres hebt, kun je bij Hotmail aangeven dat je het wachtwoord wilt veranderen. Dan stuurt het Windows team een link naar je tweede e-mailadres. 
  • Klantenondersteuning: hier moet je verschillende gegevens invullen om te bewijzen dat het account van jou is. Het zijn vragen als recente contactpersonen, geheime vragen, telefoonnummers enz. Je zult binnen 24 uur een mail krijgen met een bevestigingscode. (Let op: je kunt maximaal drie keer je gegevens opnieuw invullen!) Meer info
  • Contact met Hotmail: een andere optie is Hotmail te bellen, de telefoonnummer is 020 500 1500.

Wachtwoord wijzigen in Windows Live Hotmail

  1. Open je Windows Live Hotmail en ga naar ‘Wachtwoord opnieuw instellen‘.
  2. Klik vervolgens op ‘Ik denk dat iemand anders mijn Windows Live ID gebruikt’.
  3. Stel nu het wachtwoord opnieuw in, vul je e-mailadres in en typ de weergegeven code over.
  4. Kies daarna ‘Beveiligingsvraag’ en volg de bijgaande instructies.

Contact met Hotmail

  1. Herhaal nogmaals de vorige stappen van 1 t/m 3 en kies ‘Klantenondersteuning’.
  2. Geef je e-mailadres waar je actief op bent.
  3. Er verschijnt nu een formulier waarin gevraagd kan worden naar contactpersonen, mappen die je hebt aangemaakt enz. Geef nauwkeurig antwoord op de vragen en vraag eventueel anderen om hulp.
  4. Indien de helpdesk je identiteit hierdoor kan controleren wordt het account hersteld.

Hacken voorkomen

  • Maak gebruik van een veilig wachtwoord. Dit kan je onder andere doen door minstens acht tekens te gebruiken met tenminste 1 letter, 1 cijfer en 1 leesteken. Je moet er rekening mee houden dat je wachtwoord niet overeenkomt met je inlognaam. Ook is het handig je wachtwoord minstens 1 keer per jaar te veranderen.
  • Denk goed na over een geheime vraag, het moet niet makkelijk te achterhalen zijn. Geef desnoods een andere e-mailadres op in plaats van een geheime vraag.
  • Reageer of klik nooit op twijfelachtige mailtjes zoals een mail dat gaat over iets winnen.
  • Laat je wachtwoord niet opslaan en vergeet nooit uit te loggen.
Ga ook naar pepermunt.net voor meer informatie over o.a. veiligheidsproblemen voorkomen en online privacy.

 

 

E-mail handtekening

Wil je graag een handtekening onder je e-mail zetten? Dat kan heel eenvoudig met de handige tips die hier stap voor stap uitgelegd worden. Ook zijn er meer mogelijkheden en kan je de handtekening voordat je verzend alsnog wijzigen en eventueel een logo of abeelding toevoegen.

Windows Mail, Windows Live Mail en Outlook Express

  1. Open je mail en ga in het menu naar ‘Extra’, daarna ‘Opties’ en druk dan op ‘Handtekeningen’.
  2. Klik vervolgens op ‘Nieuw’ en vul in het tekstveld de e-mail handtekening in, zoals Met vriendelijke groet,
    Jan Berg
  3. Als je meerdere handtekeningen wilt aanmaken kun je gewoon op ‘Nieuw’ klikken.
  4. Selecteer de handtekening die je wilt gebruiken en klik op ‘Als standaard instellen’. 
  5. Zet een vinkje voor ‘Handtekening aan alle uitgaande berichten toevoegen’. En klik op ‘Ok’.
  6. Toevoegen van logo of afbeelding is niet makkelijk. Hiervoor moet je een HTML bestand toevoegen, met een link naar logo. Kijk voor meer informatie naar Create image signatures.

Outlook 2007/2010

  1. Open Outlook en maak een nieuw bericht aan.
  2. Klik boven in menu op ‘Handtekening’.
  3. Druk daarna op ‘E-mailhandtekening’ en op ‘Nieuw’.
  4. Typ vervolgens een naam in voor de handtekening en klik dan op ‘Ok’.
  5. Vul tekst voor handtekening in bij tekstvak.
  6. Voeg eventueel een link toe. (tekst selecteren en op ‘wereldbol’ icoon te klikken.)
  7. Je kunt ook eventueel een logo toevoegen door op foto-icoon te klikken.
  8. Kies aan de rechterkant wanneer de handtekening wordt verstuurd.
  9. Ook is het mogelijk om handmatig een handtekening toe te voegen aan een mail door te klikken op ”Invoegen’ en op ‘Handtekening’.

Gmail

  1. Open Gmail en klik rechtsboven op het ‘tandwiel’ en kies ‘Instellingen voor Gmail’.
  2. Ga naar tabblad ‘Algemeen’ en klik bij ‘Handtekening’ op het emailadres waaraan je handtekening wilt koppelen.
  3. Typ vervolgens de tekst in het venster die je als handtekening wil hebben.
  4. Als je een foto wilt toevoegen klik je op het foto-icoon.
  5. Je kunt ook je webadres van het logo invoegen, het wordt toegevoegd aan de handtekening.
  6. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’, en je bent klaar.

 

Mailbox opschonen

Heb je steeds weer een volle mailbox en werkt het hierdoor langzamer dan normaal? Het is dan handig om het zo snel mogelijk op te lossen, dit kan met behulp van een aantal goede tips.

Belangrijk:

Indien je een melding van de provider krijgt dat je mailbox vol zit, betekent het dat de server vol zit en dus niet je mailbox. Dus het opschonen van je mailbox heeft in dit geval geen zin.

Tips opschonen mailbox

  1. Leegmaken prullenbak:
    Mails die je verwijderd worden vaak niet helemaal gewist, maar gewoon in de prullenbak geplaatst. Daarom moet je je prullenbak regelmatig schoonmaken, zo werkt je pc ook iets sneller.
  2. Grote bijlagen verwijderen:
    Mails met grote bijlagen in je mailbox zoals foto’s, video’s en presentaties nemen veel ruimte in beslag. Sla de belangrijke bijlagen op in een map op je computer en verwijder deze mails van je mailbox.
  3. Verzonden mail verwijderen:
    In je mailbox heb je een tabblad waarop ‘Verzonden mail’ staat, verwijder alle verzonden berichten. Dat scheelt je een hoop ruimte.
  4. Inloggen webmail
    Als je de volle mailbox meteen wilt lege kun je inloggen op de webmail van je provider. Dit kun je vinden via de website van je provider. Bij het aangaan van je abonnement heb je als het goed is een logincode opgestuurd.

Vollopen van mailbox voorkomen

Om te voorkomen dat je mailbox weer volraakt kunnen deze instellingen worden aangepast. Bij elk protocol moet dit anders gebeuren:

  • POP3-mailaccount: kijk of er geen kopie van mails op de server wordt bewaard.
  • IMAP-mailaccount: de mails die je weggooit moeten ook echt van de server verwijderd worden.

POP3 mailinstellingen aanpassen

Outlook 2010

  1. Open Outlook 2010 en klik linksboven op de oranje knop.
  2. Ga vervolgens naar het tabblad ‘Info’ en kies ‘Accountinstellingen’, klik hierop.
  3. Ga naar het tabblad ‘E-mail’ en kies het e-mailaccount. Klik daarna op ‘Wijzigen’.
  4. Druk nu op ‘Meer instellingen’ en ga naar het tabblad ‘Geavanceerd’ en haal het vinkje weg bij ‘Een kopie van berichten op de server achterlaten’.
  5. Klik nu op ‘OK’ en het is gedaan.

Outlook 2007

  1. Open Outlook 2007 en ga naar ‘Extra’ en klik op ‘Accountinstellingen’.
  2. Ga naar tabblad ‘E-mail’ en kies het mailaccount.
  3. Klik op wijzigen.
  4. Vervolgend druk je op ‘Meer instellingen’ en ga je naar het tabblad ‘Geavanceerd’ en haal je het vinkje weg bij ‘Een kopie van berichten op de server achterlaten’.
  5. Klik nu op ‘OK’ en het is gedaan.

IMAP mailinstellingen aanpassen

Outlook 2010

  1. Open Outlook 2010 en klik linksboven op de oranje knop.
  2. Ga vervolgens naar tabblad ‘Info’ en kies ‘Accountinstellingen’, klik hierop.
  3. Ga naar tabblad ‘E-mail’, kies e-mailaccount en klik op ‘Wijzigen’.
  4. Druk dan op ‘Meer instellingen’.
  5. Ga naar tabblad ‘Algemeen’ en zet een vinkje bij ‘Items verwijderen wanneer uonline tussen mappen schakelt’.
  6. Nu worden de mails die je weggooit van de server verwijderdn. Je moet wel verbonden zijn met internet.
  7. Druk op ‘OK’.

Outlook 2007

  1. Open Outlook 2007 en klik op een map in het e-mailaccount.
  2. Ga in het menu naar ‘Bewerken’, klik op ‘Leegmaken’ en dan op ‘Verwijderopties’.
  3. Ga naar tabblad ‘Algemeen’ en zet een vinkje bij ‘Items verwijderen wanneer u online tussen mappen schakelt’.
  4. Nu worden de mails die je weggooit van de server verwijderd. Je moet wel verbonden zijn met internet.
  5. Druk op ‘OK’.

 

 

E-mail later versturen

Een e-mail later verzenden is best handig, ook voor jezelf. Je kunt jezelf een herinnering sturen bijvoorbeeld voor een verjaardag, sportschool of een andere gelegenheid. Zo vergeet je nooit iets en weet je dus altijd wanneer je wat moet doen. Je hoeft alleen maar de datum en tijd aan te geven en de rest wordt voor je gedaan.

Websites:

LetterMeLater

Je kunt hier e-mails verzenden naar iedereen die je wilt. Je kiest de toekomstige datum en tijd . Er zijn twee mogelijkheden: Jje kunt e-mails verzenden met je bestaande e-mailadres of gewoon via de site. De aangegeven boodschap ontvang je exact op de aangegeven datum en tijd tot op de minuten. Het is ook mogelijk om adressenboeken te importeren, berichten vaker te verzenden en e-mails als Sms te versturen. In dat geval moet je je wel registreren.

FutureMe

Dit is een vrij eenvoudige website om mails te verzenden. Je geeft je e-mailadres aan, een onderwerp en je boodschap. Daarna kies je een datum en tijd en je kunt ook een foto plaatsen mocht je dat willen.

Remindii

Ook een handige en eenvoudige site waar je snel een e-mail kunt verzenden. Vul in waaar je aan herinnerd wilt worden en je ontvangt je boodschap op de gewenste datum en tijd.

SendLater

Dit is een plugin voor het e-mailprogramma Thunderbird. ier kan je exact opgeven wanneer en hoelaat je de e-mail wilt ontvangen. Let wel op dat je hiervoor Thunderbird nodig hebt en tijdens het verzenden moet het aanstaan. Wil je Thunderbird downloaden? Klik dan hier voor meer informatie.

Resnooze

Geldt hetzelfde als de alle andere e-maildiensten. Lekker eenoudig en snel.

Mail later verzenden in Office Outlook

Ook met Outlook 2003, 2007 en 2010 is het mogelijk je mail op een later tijdstip te versturen. Hier wordt in stappen uitgelegd hoe je het kunt doen.

Outlook 2003

  1. Open Outlook en stel je bericht op zoals altijd, maar druk niet op versturen.
  2. Klik daarna op ‘Opties’ en zet een vinkje bij ‘Niet bezorgen voor’.
  3. Stel vervolgens de gewenste datum bij het eerste pulldown menu.
  4. Stel daarna de juiste tijd in bij het tweede pulldown menu.
  5. Klik hierna op ‘OK’ en klik daarna op ‘Versturen’.

Je mail wordt op de aangegeven datum en tijd verstuurd.

Outlook 2007 en 2010

  1. Maak een nieuwe mail aan en selecteer het tabblad ‘Opties’.
  2. Klik nu op ‘Bezorging uitstellen’.
  3. Vink ‘Niet bezorgen voor’ aan en stel de gewenste datum in bij het eerste ulldown menu.
  4. Doe weer hetzelfde met de tijd.
  5. Klik op ‘Sluiten’ en daarna op ‘Versturen’.

Kijk ook op pepermunt.net voor gelijksoortige artikelen.

 

E-mail op verschillende locaties

Wil je toegang hebben tot je e-mail op verschillende computers? Volg de informatie over IMAP en POP3 en het is zo gedaan.

Wat is IMAP?

Internet Message Access Protocol (IMAP) is een protocol voor het synchroniseren van e-mail. Dit protocol houdt de e-mails bij van alle gebruikers op de server in een mappenstructuur. IMAP is als vervanging van POP3 (standaard protocol) ontworpen, daarom is het veel complexer dan POP3. En het grootste voordeel is natuurlijk dat IMAP de mail op de server blijft staan waardoor het mogelijk is om vanaf elke locatie met een IMAP-programma in te loggen alle mail te bekijken. Dit is een groot verschil ten opzichte van het POP3-protocol dat de mail steeds opnieuw moet ophalen.

Wat je doet

Je gebruikt IMAP via een gewoon e-mailclient. Bij het instellen van een mailaccount kies je IMAP in plaats van POP3. Het verschil tussen deze twee protocollen is dat met POP3 alle mails worden gedownload en bij IMAP blijft alles op de server en is dus toegankelijk vanaf andere computers.

Gmail

Een Gmail-account is erg geschikt om meerdere e-mailadressen te hebben. Met Gmail kun je een vast POP3-mailadres ophalen en ook beantwoorden vanaf hetzelfde e-mailadres. Ook de binnenkomende e-mails kun je filteren, zodat de mails die gericht zijn aan een bepaald adres meteen te herkennen zijn.  

POP3mail ophalen met Gmail:

  1. Open Gmail en klik vervolgens op het wiel-icoon die je rechtsboven ziet en kies ‘Instellingen’.
  2. Ga daarna naar et tabblad ‘Account en Import’.
  3. Druk op ‘Mail van andere accounts (POP3) controleren’ en daarna op ‘Je eigen POP3 mailaccount toevoegen’.
  4. Er verschijnt een venster, waarin de gegevens van de mailaccount gevraagd wordt.
  5. Er wordt gevraagd of je binnenkomende mails wilt labelen. Vink de optie ‘Binnenkomende berichten voorzien van een label’.
  6. Klik daarna op ‘Account toevoegen’.
  7. Indien het account is toegevoegd kun je zelf kiezen of het mailadres ook als afzender wilt gebruiken. Dan moet je het e-mailadres verifiëren, Google stuurt een code naar het adres. Deze moet je ophalen in dat account.

Ga ook naar pepermunt.net voor gelijksoortige artikelen.